Komt
een vrouw bij de dokterspost
Een
jonge vijftigplus vrouw heeft al een langere periode last van pijn in
haar linkerarm. Ze wordt er tegenwoordig 's nachts wakker van dus
denkt ze erover om naar haar huisarts te gaan. Ze zoekt op internet
op welke dagen hij er zit en ze ziet dat er wordt verwacht dat mensen
telefonisch een afspraak vastleggen. Ze neemt haar gsm en belt, er
wordt een keuzemenu voorgelezen en na de eersten die enkel voor
spoedeisende hulp zijn en voor collega's krijgt ze de keuze om op
toets drie te drukken om een assistente aan de lijn te krijgen.
Ze
wacht en dan is er plots een stem. Echter niet om haar te woord te
staan, maar om te vertellen wat ze allemaal op de website kan lezen
over hoe ze een afspraak kan maken. Tja, daar was ze vanochtend al
mee begonnen.
Een
andere stem vertelt haar dat ze nummer vijf op de wachtlijst is en nu
volgt er een muziekje. De eerste stem is terug en ratelt nog een keer
het gebruik van de website op. Daarna hoort ze dat ze nog steeds
nummer vijf in de rij is en volgt weer het muziekje.
Eerste
stem, tweede stem, muziekje, eerste stem, tweede stem, muziekje, zo
gaat het een tijdje door tot ze hoort dat ze nummer vier in de
wachtrij is. Haar beltegoed raakt ondertussen op. Helaas nummer drie
zal ze niet worden.
Ze is
niet voor een gat te vangen en trekt haar schoenen aan, ze wandelt
naar de huisartsenpraktijk. Daar ziet ze dat de twee assistentes
volop de mensen via de telefoon te woord staan. Ze wacht netjes voor
het loket.
Een
assistente schuift het raampje open en vraagt vriendelijk wat de
vrouw wenst.
“Ik
wil graag een afspraak maken bij dokter N.”
“Die
is er niet. Hij is met vakantie.”
“Wanneer
is hij terug?”
“Volgende
week maandag. Maar als het echt dringend is mag u wel bij een andere
dokter. En als u kunt wachten...”
Tja,
wat is echt dringend? Ze denkt dan slik ik nog wel wat pijnstillers
en bespreek ik het volgende week wel met mijn eigen huisarts.
“Ik
neem wel wat pillen. Kan ik dan al wel laten vastleggen zodat ik
maandag een afspraak heb? Alstublieft.”
De
assistent kijkt op haar scherm, ze klikt wat en draait dan met een
vriendelijke lach naar de vrouw.
“Nee,
voor maandag mogen we nog niet inplannen. Dan moet u maandagochtend
maar heel vroeg zelf bellen.”
Snap
jij dat nou?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten